niedziela, 9 czerwca 2019

Książkowe komeraże #89 Oszustwa pamięci

"Oszustwa pamięci" dr Julia Shaw, Wydawnictwo Amber

Myślicie, że macie dobrą pamięć? Myślicie, że dzięki waszym wspomnieniom zachowaliście w pamięci najlepsze chwile dzieciństwa? Myślicie, że wasze wspomnienia są wasze i tylko wasze i nikt nie jest w stanie ich zmienić? A co jeśli wam powiem, że możecie się mylić? Co, jeśli wam powiem, że istnieją techniki, które mogą sprawić, że w waszej pamięci pojawią się barwne obrazy sytuacji, które nigdy nie miały miejsca? Mam wasze zainteresowanie? To przeczytajcie o książce Julii Shaw.


Autorka w życiu zawodowym bada wszelkie aspekty pamięci i pamiętania. Książka, którą napisała, to podsumowanie wielu lat pracy jej i jej kolegów po fachu. Ja muszę przyznać, że temat jest mi znany z innych publikacji i niewiele wniosków wprawiło mnie w osłupienie. Większość z nich była dla mnie oczywista, ale scenariusz rodem z "Incepcji", czyli wszczepianie ludziom fałszywych wspomnień, naprawdę mnie przeraził. Wykonywanie takich eksperymentów już na poziomie badawczym, jest na granicy moralnej i etycznej, a kiedy pomyślę sobie, że ktoś mógłby używać tych technik w nieuczciwych celach, mam gęsią skórkę. Dodatkowo pomyślmy, jak wiele niewinnych osób przez lata musiało zostać skazanych na lata więzienia przez nasz nieidealny system sprawiedliwości, który do niedawna nie rozumiał tego, że pamięć świadka może być niepewna, zależna od jego stanu psychicznego, a nawet manipulowana.

Nasz mózg to jedna wielka enigma. Naukowcy z każdym dniem odkrywają nowe właściwości, cechy i funkcje tego zadziwiającego narządu. I to jest wspaniałe! Julia Shaw dokładnie opisuje nowe odkrycia nauki, do każdego z nich dodając zabawne historyjki i nakreślając badania, które doprowadziły do ich zaobserwowania. Książka napisana jest w bardzo przystępny sposób, czyta się ją szybko, nie ma zbędnych dłużyzn. Wspomnę też, że książka dostała nagrodę Mądrej Książki Roku 2018.



To, czego mi brakowało to wyjaśnienie, w jaki sposób nam, zwykłym szarym ludziom, którzy nie jesteśmy ani międzynarodowymi szpiegami, nie pracujemy przy przesłuchiwaniu poważnych przestępców, ani w wywiadzie, mogą przydać się te informacje. Dr Shaw wspomina o tym, że możemy wykorzystać te techniki przy uczeniu się, ale to tylko mała wskazówka. Ja z mojej strony polecam wam rozwinąć ten temat przy okazji książki "Włam się do mózgu". Radek Kotarski, korzystając z wiedzy, którą mógł pozyskać dzięki badaniom, które prowadzi między innymi dr Julia Shaw, opisuje sposoby efektywnego przyswajania wiedzy. (KLIK - tu wrzucam link do recenzji) Te dwie pozycje wspólnie pozwolą wam rozwinąć temat w pełni.


Podsumowując, "Oszustwa pamięci" to ogrom skomplikowanej wiedzy, podanej w klarownej formie. Jeśli lubicie odkrywać tajemnice mózgu, jeśli ciekawią was meandry naszej pamięci, to jest to idealna pozycja dla was!


Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



1 komentarz: