piątek, 14 grudnia 2018

Książkowe komeraże #53 Denar dla szczurołapa

"Denar dla szczurołapa" Aleksander R. Michalak, Wydawnictwo Replika

Dawno, dawno temu, kiedy w liceum przeczytałam Dżumę, tak się złożyło, że akurat w Krakowie populacja szczurów wzrosła. Były na przystankach, przy sklepach, łaziły, gdzie popadnie, nie zwracając uwagi na ludzi. Mój wniosek mógł być tylko jeden: WSZYSCY UMRZEMY. Na całe szczęście żyjemy, a moja panika była nieuzasadniona. Tym razem jestem po lekturze Denara dla szczurołapa. To, co działo się ze mną w noc po przeczytaniu książki, było czymś większym i gorszym niż zwykły koszmar. Moja wyobraźnia działała na maksymalnie zwiększonych obrotach, a ja spędziłam 7 godzin, naprzemiennie krzycząc, płacząc i nie mogąc z siebie wydać dźwięku. Jednym słowem, było strasznie. A wy, lubicie się bać?




Denar dla szczurołapa to powieść, która opiera się na legendzie o tytułowym szczurołapie. Jeśli jej nie znacie, to koniecznie przeczytajcie, zanim sięgniecie po książkę. Orientalista Gabor Horthy zagłębia się w liczne przekazy, które donoszą o regularnym pojawianiu się postaci na przestrzeni dziejów. Profesor zapomina jednak, że pewne tajemnice powinny zostać nieodkryte, a gdy dojdzie się za daleko, może się okazać, że nie ma już odwrotu.

Temat Bliskiego Wchodu jest dla mnie raczej tajemnicą, więc ciężko mi ocenić w jakim stopniu rzeczywiste były wierzenia i historia opisywanych krajów, ale jestem pewna, że za fabułą książki stoi porządny research. W wyniku tych badań powstała złożona powieść, utrzymująca w napięciu przez wszystkie strony i wzbudzająca realny niepokój. Oczywiście, nie jest to powieść akcji, nie liczcie na brawurowe pościgi w szybkich samochodach i walkę ze złem z mieczem w ręce. Głównie towarzyszymy bohaterowi w wędrówce po muzeach, bibliotekach i uniwersytetach, ale ja nie narzekam. Dla mnie było naprawdę ciekawie i gdyby nie to, że jestem takim cykorem, to pewnie natychmiastowo zagłębiłabym się w demonologię!




Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz